Tres noies les guanyadores de la XV edició de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya
La lleidatana Mariana Hnytka guanyadora de l’Olimpíada de Biologia 2025
Dues altres joves, la Laura Barcadit (Girona) i l’Alexandra Khromova (Tarragona) han quedat en segona i tercera posició.
Fotografia de les guanyadores de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya, 2025:d’esquerra a dreta: Alexandra Khromova de l’Institut Gabriel Ferrater i Soler de Reus, Mariana Hnytka de l’Institut Guindàvols de Lleida i la Laura Bacardit de l’Escola Vedruna de Girona.
Barcelona, 21 de febrer de 2025. Aquesta tarda, la seu de l’Institut d’Estudis Catalans ha acollit la cerimònia de lliurament de la XV Olimpíada de Biologia de Catalunya. En l’acte han participat els 20 alumnes de batxillerat finalistes en aquesta edició acompanyats per responsables dels seus centres educatius i els representants de les institucions i entitats organitzadores de l’Olimpíada. En aquesta edició, tres han estat les guanyadores: la lleidatana Mariana Hnytka de l’Institut Guindàvols ha estat l’alumna amb major puntuació, seguida de la Laura Bacardit, de l’Escola Vedruna de Girona i l’Alexandra Khromova de l’Institut Gabriel Ferrater i Soler de Reus (Tarragona).
Aquestes tres joves, juntament amb en Dani Stefanov Platikanov de l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, el quart classificat, representaran a Catalunya en la XX Olimpíada Espanyola de Biologia que se celebrarà a La Laguna (Tenerife) del 3 al 6 d’abril de 2025.
En l’acte, conduït per la Jordina Belmonte, ha participat el Pere Puigdomènech president de la secció de Ciències Biològiques de l’IEC, l’Emilia Andreu, directora de Serveis del Departament d’Ensenyament i FP , la Judith Miró, secretària del Col·legi de Doctors i Llicenciats, Marc Martí, president de la Societat Catalana de Biologia, la Rosina Gironès, degana de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona i en Lluís Tort, degà del Col·legi de Biòlegs de Catalunya.
En Lluís Tort en el seu parlament ha ressaltat la importància de l’estudi de la Biologia tant en la secundària obligatòria com postobligatòria es tracta d’una formació, ara mateix, fonamental per a comprendre i actuar sobre els reptes ambientals, biomèdics i de biodiversitat, reptes pel futur de la humanitat en l’àmbit de la biologia.
Els premiats i els premis de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya
La XV edició de l’Olimpíada de Biologia ha comptat a 235 alumnes de segon de batxillerat de 40 centres de tot Catalunya. Els vint millors en la prova teòrica van accedir a les proves pràctiques. Tots i totes mereixen una menció per l’esforç realitzat.
Medalles d’or
- Mariana Hnytka INS Guindàvols | Lleida
- Laura Bacardit Anda Escola Verduna | Girona
- Alexandra Khromova Institut Gabriel Ferrater i Soler | Reus (Tarragona)
Aquestes tres joves amb la qualificació més alta han estat guardonades amb:
- un diploma corresponent de guanyadors de l’edició,
- una medalla d’or simbòlic.
- el llibre digital Bioquímica de Feduchi, Romero, Yáñez, Blasco i García-Hoz (2015), de l’editorial Panamericana,
- El llibre, gentilesa de la UVic-UCC “Som virus” d’Albert Altes (Eumo Editorial, 2021).
- Una tauleta Samsung, de part del CBC.
L’alumna guanyadora absoluta de l’Olimpíada de Biologia té dret a la gratuïtat total o parcial del primer curs de determinats graus i matrícula gratuïta que concedeixen les Universitats que col·laboren amb l’Olimpíada de Biologia de Catalunya.
Als professors d’aquesta categoria, el CBC els ha premiat amb un llapis de memòria amb publicacions científiques i el centre del màxim guanyador rebrà un mesurador portàtil de pH.
Medalla Plata
- Dani Stefanov Platikanov Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia | Barcelona
- Francesc Mercadal Arrogante Institut Jaume Vicens Vives | Girona
- Nico Chamorro Abadia Sagrat Cor Diputació | Barcelona
Els tres alumnes de la categoria plata amb la següent qualificació més alta han rebut:
- el diploma corresponent de segons classificats de l’edició,
- la medalla de plata simbòlica
- el llibre digital Bioquímica de Feduchi, Romero, Yáñez, Blasco i García-Hoz (2015), de l’editorial Panamericana,
Als professors d’aquesta categoria, també se’ls ha premiat amb un llapis de memòria amb publicacions científiques gentilesa del CBC.
Medalla Bronze
| Camps Brugada | Ferriol | INS Pere Alsius i Torrent | Girona |
| Cañís Cortacans | Nerea | Escola Montagut | Barcelona |
| Gramunt Tarrés | Xènia | Institut Lluís de Peguera | Vic |
| Lorente Narvaja | Maria Luisa | Institut Jaume Huguet | Tarragona |
| Montobbio Palmer | Xavier | Aula Escola Europea | Barcelona |
| Murciano Moya | Marina | Institut Investigador Blanxart | Barcelona |
| Pujolar Rosanas | David | Institut Sant Quirze del Vallès | Barcelona |
| Rodríguez Collado | Javier | Sagrat Cor Diputació | Barcelona |
| Ros Delgado | Sara | Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia | Barcelona |
| Ruhi Vladykina | Joaquim | Escola Verduna Girona | Girona |
| Trullen Dantas | Gabriel | Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia | Barcelona |
| Vico Fernández | Javier | Escola Mestral | Barcelona |
| Vivas Turró | Àgata | Centre Sant Jordi | Girona |
| Weissmann Mas | Lia | Aula Escola Europea | Barcelona |
Aquests catorze finalistes han rebut per part de l’organització una medalla de bronze i el seu diploma de finalista.
L’Olimpíada de Biologia de Catalunya
Des de fa quinze anys, l’Olimpíada de Biologia de Catalunya té com principal objectiu incentivar l’interès dels estudiants de Batxillerat en l’estudi de la Biologia i reconèixer públicament el seu esforç. L’Olimpíada de Biologia està impulsada per professors de Secundària, per professors d’Universitat i de representants d’entitats relacionats amb la Biologia, com el Col·legi de Biòlegs de Catalunya, que col·laboren de forma voluntària, per organitzar anualment una competició que permeti premiar públicament l’interès i l’esforç de l’alumnat en aprendre Biologia.
Així mateix, es pretén traslladar el missatge de la importància de la Biologia pel futur de la humanitat. I la dificultat que suposa comprendre la vida, analitzar els seus problemes en el nostre planeta i plantejar solucions adequades, sense un coneixement profund de les principals qüestions biològiques. Entre els primers reptes cal citar, per exemple, la contaminació química ambiental, el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat i el diagnòstic i tractaments de malalties degudes a nous bacteris resistents i nous virus.






