ENTREVISTA A Salvador Puigmartí. Divulgador científic.

“La vida és un misteri en tota regla i potser aquest és un dels incentius més grans per voler-la estudiar”

Salvador Puigmartí és graduat en Biologia ambiental per la UAB i format en arts escèniques a la prestigiosa École Philippe Gaulier, de París. Després de treballar com a educador ambiental, el 2018 s’estableix al Berguedà i funda la seva empresa Cuiol Nature, especialitzada en activitats de divulgació ambiental, de descoberta del Cosmos i tallers de formació.

Des del 2020 també gestiona el Centre Astronòmic del Pedraforca, on ofereix una programació regular d’activitats d’astronomia.

En Salvador Puigmartí està altament compromès amb la qualitat de la divulgació, en les seves activitats, posa en valor la doble formació (científica i artística). Si li pregunteu quin és l’objectiu, us dirà:  “Fer de la ciència una experiència!”. És el col·legiat 22273-C i va ser Premi Bioemprenedors 2020

 

Per què es va fer biòleg? Va ser vocacional?

Vaig néixer i passar els primers anys de vida en una casa pairal, aïllada del municipi més proper (Navarcles). El pati i els jardins de la casa eren el meu Univers, allà passava llargues estones buscant papallones, reinetes o cargolets, que jo mal anomenava “cuiols”, terme que 39 anys després acabaria donant nom a la meva empresa (@cuiolnature).

Aquesta infància va despertar en mi un gran interès per la natura animada. D’aquí va sorgir la voluntat de dedicar-me a la biologia en un futur. La vida, però em va portar per altres viaranys. De jovenet vaig entrar a treballar a l’empresa tèxtil de la família, on vaig passar 11 anys. Als 30 anys vaig deixar el negoci de casa per dedicar-me de ple a les arts escèniques i formar-me en una prestigiosa escola de París.

Finalment, als 36 anys, vaig fer un canvi de rumb per tornar a la que havia sigut la primera afició: la biologia. Després de preparar-me i fer les proves de majors de 25, vaig entrar a la UAB l’any 2011 i el 2015 em graduava en Biologia Ambiental. Vaig prestar serveis en un centre d’educació ambiental dels Pirineus.

Passats tres anys em vaig adonar que si volia continuar creixent com a professional, havia d’emprendre el meu propi projecte, aventurar-me a la “bioemprenedoria”. El 2018 vaig fundar la meva empresa, des de la qual oferim activitats de divulgació ambiental i descoberta del Cosmos. Gestionem el Centre Astronòmic del Pedraforca, prestem serveis i col·laborem amb escoles , museus i altres entitats vinculades a la natura com el Parc Natural del Cadí-Moixeró o el Centre d’interpretació Dinosaures Fumanya. També formem part de la Xarxa transfronterera per l’Educació Ambiental Pirineus Vius (XEPV).

Quines característiques creu que ha de tenir el biòleg?

Crec que és important que estimi la seva feina, que l’exerceixi amb rigor, respecte i dignitat. Que mantingui la inquietud ben desperta i voluntat de continuar aprenent i reciclant-se com a professional. Amb pensament crític i ment oberta. Però “tampoc tan oberta com perquè el cervell pugui caure a terra”, com deiz Carl  Sagan-

Actitud molt generosa, capacitat de deixar en un segon pla l’individu o els seus èxits personals i posar en valor allò que aquest pot aportar des del seu treball, en el seu equip i en la societat.

També agraïment i recordant-se de la sort que té de poder-se dedicar a allò que li agrada i pel que s’ha format.

Quin creu que és el paper  del biòleg a la societat? Com hi pot incidir?

Col·laborar amb equips interdisciplinaris mirant d’aportar idees o solucions des de l’àmbit de la biologia. Els projectes d’astrobiologia o de l’estudi de l’espai, són un bon exemple.

Continuar estudiant en el camp de la genètica per aportar solucions que millorin la qualitat de vida de la societat.

Treballar per la conservació i equilibri, trobar maneres per reduir l’impacte que l’activitat humana i la mateixa revolució cultural desbocada generen en el medi.

Des del vessant de la divulgació/educació penso que hem de saber transmetre el valor, ja no solament de la biologia sinó de  la ciència en general, com aquella eina que permet avançar en el llarg camí de la comprensió de la naturalesa i que permet resoldre els reptes que es plantegen o els problemes que generem i avançar com a societat.

Quina part de la seva activitat actual està lligada a la Biologia?

En la nostra tasca de divulgació, combinem una doble formació: científica i artística. L’objectiu que les activitats esdevinguin experiències divertides, instructives i sempre provocadores. Diem que ens agrada fer de la ciència una experiència.

La biologia està implícita en la part científica de totes i cadascuna de les activitats, aportant qualitat i rigor en els continguts. Fins i tot en les activitats d’astronomia, que a priori podrien semblar-ne més allunyades, la biologia hi és ben present i ens permet aprofundir quan tractem temes d’astrobiologia. A voltes toquem la biologia  en termes més de física, parlem de la vida com un punt d’ordre en un univers que tendeix al desordre, però que aquest ordre que representa la vida només és possible gràcies a incrementar el desordre del seu entorn.

Què li aconsellaria a un futur biòleg?

-Que pugi “a espatlles de gegants”, que llegeixi molts autors i que s’adoni que la vida és molt més del que es coneix, potser fins i tot molt més del que avui podem arribar a imaginar. La vida és un misteri en tota regla i potser aquest és un dels incentius més grans per voler-la estudiar.

-Que aporti creativitat, imaginació i valentia per dir el que pensa, com ho van fer Lynn Margoulis o Rachel Carson, per citar-ne dos grans exemples.

-Que mirar-se la Vida des d’altres disciplines de la ciència pot ser interessant. Per exemple tenir clara la segona llei de la termodinàmica i interpretar la vida com un procés dissipatiu, pot ajudar a entendre millor l’obra d’en Ramon Margalef.

-Capacitat de diferenciar la biologia de les eines conceptuals (i necessàries) que fem servir per estudiar-la. Més enllà de qualsevol classificació, la vida pot ser entesa com un continu que s’expressa, es diversifica, s’expandeix i -com la resta de la natura- incrementa en complexitat.

-Capacitat de qüestionar-ho tot, de no donar mai res per entès i recordar que dubtar és de savis. Potser també recordar el que deia Josep Maria Espinàs: “és bonic no saber coses quan tothom ho sap tot”.

Què creieu que aporta el Col·legi a la professió i a la societat?

Prestigi i reconeixement a la tasca del biòleg. Un espai on sentir-se recolzat, on es poden compartir neguits i resoldre dubtes. Facilitat per conèixer i fer ressò dels projectes d’altres professionals del sector. Un espai per aprendre, amb formacions molt interessants i també facilitats per trobar feines.